فرارمالیاتی
چاپ مطلب

انسانها بر طبق اخلاق ذاتی و تامین امنیت خود و خانواده اش ، مجبور به انتخاب زندگی دسته جمعی و تشکیل جامعه شده و برای جلوگیری از مشکلات زندگی اجتماعی قوانینی را وضع کرده اند.
رعایت حقوق و مصالح یکایک افراد جامعه، رکن اصلی این قوانین را تشکیل داده و دولتها پیوسته سعی در تسهیل و شفافیت این قوانین برای جلب اعتماد مردم و جوابگویی به مطالبه بر حق آنها داشته اند.
تامین بخشی از هزینه اداره کشورها و در واقع مشارکت مردم برای اداره کشور، مقوله ای به نام مالیات را رقم زد که به فراخور موقعیت هر کشور به لحاظ ذخایر نفتی یا موارد دیگر میزان آن متفاوت بود.
در سالیان دور،درکشور ما به خاطر وجود منابع عظیم نفتی، درآمدهای مالیاتی در تامین بودجه کشور نقش زیادی را ایفا نمی کرد ولیکن با تغییر شرایط سیاسی و اقتصادی حاکم بر دنیا و همچنین بخاطر اینکه نفت یک روزی به اتمام خواهد رسید سیاستهای نظام بر جایگزینی درآمدهای مالیاتی به عنوان درآمدی مستمر و پایدار به جای درآمد حاصل از فروش نفت قرار گرفت.
متاسفانه از آنجا که عده ای بخاطر منافع شخصی خود اعتقادی به مشارکت در پرداخت مالیات نداشتند لذا دنبال راههایی برای فرار از پرداخت مالیات و کتمان درآمدهای واقعی خود و ارائه آمارو ارقام نادرست از درآمد کسب و کار خود پرداخته و در این راه به انواع ترفندهای سودجویانه متوسل شدند.
در تعریف فرار مالیاتی گفته شده: به هرگونه تلاش قانونی یا غیرقانونی یک کسب‌وکار با هدف خودداری از پرداخت مالیات قانونی یا کمتر پرداخت نمودن آن، به هر شیوه که انجام شود، فرار مالیاتی می‌گویند.با توجه به اینکه پرداخت مالیات بر اساس اصول تعیین شده دستگاه مالیاتی و در زمان مشخص در تمامی کشورها جز اصول مهم شهروندی و جهت رفاه عمومی تعبیه شده است لذا تعیین ضمانتهای اجرایی محکم وقابل اجرا در قانون، یکی از راهکارهایی بود که برای جلوگیری از این ناهنجاری اجتماعی پیش بینی شد.
اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم مهمترین گام دراین زمینه بود که با ارائه لایحه توسط دولت و تصویب آن توسط مجلس شورای اسلامی، قاطعیت نظام را برای شروع این مبارزه به تصویر کشید.
جرم انگاری فرار مالیاتی، مهمترین مقوله ای است که در این اصلاحیه گنجانده شده و بر اساس آن چنانچه عدول از پرداخت مالیات و یا جعل مدرک و مستندات به هر شیوه ای مسجل شود شخص خاطی به عنوان مجرم به دستگاه قضائی معرفی و مشمول مجازات تعیین شده در قانون خواهد شد.
ذکراین نکته لازم است که بر اساس مدارک و آمار موجود و گفته مسئولین سازمان مالیاتی، سالانه میلیاردها تومان به‌واسطه فرار مالیاتی از جیب دولت خارج می‌شود، این در حالی است که درآمدهای مالیاتی به‌عنوان یک منبع پایدار درآمدی در کشورهای توسعه یافته محسوب می‌شود و مولفه‌های اقتصاد مقاومتی نیز بر توجه به بخش مالیات‌ها تأکید دارد.
برخی از مصادیق فرار مالیاتی که درماده 274 قانون مالیاتها به آن اشاره شده به قرار زیر است:
-اگر مودی به ترازنامه و حساب سود و زیان یا دفاتر اسناد و مدارکی که برای تشخیص مالیات ملاک عمل هست و برخلاف حقیقت تنظیم‌شده است، استناد نماید.
-اگر مودی یا فعال اقتصادی برای سه سال متوالی (پشت سر هم) اظهارنامه مالیاتی و ترازنامه و حساب سود و زیان ارائه نکند.
-در صورتی‌ که فعالیت اقتصادی و درآمد خود را مخفی نماید.
-اگر مودی مالیاتی مانع از آن شود که مأموران مالیاتی که به‌ عنوان بازرس مالیاتی مکلف به انجام این امور هستند، به اطلاعات مالیاتی و اقتصادی خود او یا اشخاص ثالث دسترسی داشته باشند.
-اگر مأمور وصول یا کسر مالیات پرداخت ‌کنندگان دیگر باشد و این وظیفه را در مواعد مقرر قانونی انجام ندهد.
-چنانچه معاملات و قراردادهای خود را به نام دیگران تنظیم کند یا معاملات و قراردادهای اشخاصی که موظف به پرداخت مالیات هستند را برخلاف واقع به نام خود تنظیم نماید.
-اگر از کارت بازرگانی اشخاص دیگر برای فرار مالیاتی استفاده نماید.
موارد فوق برخی از رفتارهای سودجویانه است که متاسفانه افراد یا اقشاری برای شانه خالی کردن از پرداخت مالیات به عنوان وظیفه قانونی به آنها تمسک می جویند که در واقع تمام این افعال و رفتار ناشایست مخالف قانون و حقوق شهروندی بوده و موجبات دلسردی مودیانی را که در موعد مقرر با ارائه اطلاعات صحیح اقدام به پرداخت مالیات متعلقه می کنند فراهم می آورند.
شایان ذکر است که در سالیان گذشته و پیش از تصویب جرم انگاری مالیاتی ، عدم انجام تکالیف قانونی توسط مودیان از جمله نپرداختن مالیات- عدم ارائه اظهارنامه در موعد قانونی – نپرداختن مالیات متعلقه و .... به عنوان مصادیق فرار مالیاتی شامل جریمه می شد که یکی از آنها مربوط به ماده 199 و 200 قانون مالیات‌های مستقیم است که بر این اساس، "هر شخص حقیقی یا حقوقی که به‌موجب مقررات این قانون مکلف به کسر و ایصال مالیات مودیان دیگر هست در صورت تخلف از انجام وظایف مقرره علاوه بر مسئولیت تضامنی که با مودی در پرداخت مالیات خواهد داشت مشمول جریمه‌ای معادل 20 درصد مالیات پرداخت‌نشده خواهد بود."

تاریخ یادداشت: 1400/04/22
کلمات کلیدی:
پرتالهای سازمان امور مالیاتی کشور

اداره کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی
اداره کل امور مالیاتی آذربایجان غربی
اداره کل امور مالیاتی اردبیل
اداره کل امور مالیاتی اصفهان
اداره کل امور مالیاتی البرز
اداره کل امور مالیاتی ایلام
اداره کل امور مالیاتی بوشهر
اداره کل امور مالیاتی چهارمحال و بختیاری
اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی
اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی
اداره کل امور مالیاتی خراسان شمالی
اداره کل امور مالیاتی خوزستان
اداره کل امور مالیاتی زنجان
اداره کل امور مالیاتی سمنان
اداره کل امور مالیاتی سیستان و بلوچستان
اداره کل امور مالیاتی فارس
اداره کل امور مالیاتی قزوین
اداره کل امور مالیاتی قم
اداره کل امور مالیاتی گلستان
اداره کل امور مالیاتی گیلان
اداره کل امور مالیاتی لرستان
اداره کل امور مالیاتی مازندران
اداره کل امور مالیاتی مرکزی
اداره کل امور مالیاتی هرمزگان
اداره کل امور مالیاتی همدان
اداره کل امور مالیاتی کردستان
اداره کل امور مالیاتی کرمان
اداره کل امور مالیاتی کرمانشاه
اداره کل امور مالیاتی کهکیلویه و بویر احمد
اداره کل امور مالیاتی یزد
امور مالیاتی شهر و استان تهران
ایثارگران
بسیج سازمان امور مالیاتی کشور
حراست
حوزه مالیاتی ارث- شمال تهران
خدمات مودیان
دادستانی انتظامی
دفتر آموزش
دفتر پژوهش
دفتر حقوقی
دفتر هیات تشخیص صلاحیت مشاوران رسمی مالیاتی
روابط عمومی سازمان امور مالیاتی کشور
مرکز فناوری اطلاعات
مزایده ها و مناقصه ها
لیست اول پایین صفحات

سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی
بیانیه حریم خصوصی
شناسنامه خدمات سازمان امور مالیاتی کشور
سامانه مالیات بر ارزش افزوده
دفتر آموزش
دفتر خدمات مودیان
لیست دوم پایین صفحات

دفتر حقوقی
هیات تشخیص صلاحیت مشاوران رسمی مالیاتی